Hoeveel risico loop je op een kans?

KansBrugWist je dat het leven vol risico’s zit? En wist je dat veel mensen dit als een kans zien? Risicomanagement is een serieus vak; je kunt er zelfs voor studeren, Google maar eens. Op 16 september vond ik ongeveer 462.000 resultaten op risicomanagement.

Ik heb er niet voor gestudeerd, maar ik heb er wel verstand van. Als manager van complexe bouwprojecten en creatieve bedrijven moet dat wel. Toch heb ik me zelf nooit als risicomanager gezien. Ik vind het ook niet zo een fijn woord, risico. Het klinkt als een probleem en daarmee creëer je dus een probleem. Problemen benoemen heeft het risico een self-fulfilling prophesy te zijn, en daardoor heb je dus meteen weer een nieuw probleem met een nieuw risico enzovoorts. Als je maar lang genoeg wacht, krijgen pessimisten altijd gelijk.  Zo niet, dan komt dat doordat ze er voor gewaarschuwd hadden. Geen wonder dat er zoveel werkgelegenheid in risicomanagement is.

Kans-management had op 16 september nog geen 1.000 hits op Google. Er wordt binnen het management 500 keer meer over risico’s dan over kansen geschreven. Op zich is dit vreemd, daar kansen en risico’s bijna communicerende vaten zijn. Eigenlijk is een risico of een kans een semantisch begrip. Wat voor de één een kans is, is voor de ander een risico. Dat heeft met opvoeding te maken, verwachtingspatronen, maar ook met ervaringen.

Er zijn veel mensen die vliegen spannend vinden, soms zelfs beangstigend. Daar heb ik gelukkig geen last van. Ik vind vliegen leuk en zit graag bij het raampje om naar buiten te kijken. Een vliegtuig brengt me altijd op een plek, waar ik graag naar toe wil en waar ik dingen ga beleven. Vliegen is dus leuk!

Ik vind vliegtuigen wel eng, vooral als ik ze laag over hoor komen. In 1992 heb ik namelijk meegemaakt dat er op 500 meter van mijn huis een Boeing van El Al neer kwam. Dit heeft een diepe wond in de buurt achter gelaten, en bij mij een mentale kras. Ik zie de angst voor een vliegtuig dus vanuit een heel ander perspectief als iemand met vliegangst.

Kansen benutten zonder risico bestaat niet. Anders zou het geen kans zijn maar een gegeven. Een kans heeft altijd het risico om te mislukken. Risico’s nemen zonder kansen is onnodig. Oftewel, als je een risico neemt dan doe je dat vanwege een kans.

Vandaar dat het zo vreemd is dat er zoveel geschreven wordt over risicomanagement, terwijl het in feite kans-management zou moeten zijn. En eigenlijk is het woord ‘kans’ dan ook weer een bijvoeglijk naamwoord. Waarom zou je immers de moeite nemen iets te managen als daar geen kans aan vast zit? Management is dus kansen zo goed mogelijk benutten. Zo simpel kan het zijn…

Als ik twijfel of iets een kans of een risico is, bedenk ik me meestal dat ik zelden spijt heb van dingen die ik gedaan heb, en bijna altijd van de dingen die ik niet gedaan heb. Ik loop graag het risico om een ervaring rijker te zijn. Grote risico’s vermijd ik zoveel mogelijk, waardoor er veel ruimte is voor overzichtelijke risico’s.

 

Met LeMartin help ik architecten en creatieve ondernemers, ook met kansen en risico’s.

 

 

Plaats een reactie